HURMA on lehti seksuaalioikeuksista

Ansaitsemme rehellistä ja turvallista seksuaalikasvatusta!

Blogi

Ansaitsemme rehellistä ja turvallista seksuaalikasvatusta!

Tällä viikolla vietetään Veckan Sex -teemaviikkoa, joka on Väestöliiton nuorisotyöryhmän järjestämä seksuaalikasvatusviikko. Konsepti on adoptoitu Suomeen muista Pohjoismaista. Veckan Sexin aikana olemme jo useana vuonna kiertäneet vetämässä seksuaalikasvatustuokioita peruskoululaisille. Me nuorisotyöryhmäläiset kampanjoimme Veckan Sexin aikana avoimen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioivan seksuaalikasvatuksen puolesta myös Väestöliiton somekanavissa. Veckan Sexin kunniaksi muistelemme pieleen menneitä seksuaalikasvatustuokioita, jotka inspiroivat meitä jakamaan kanssanuorille tietoa seksuaalisuudesta hieman monipuolisemmin: 
 

1. Kun ”siitä” kerrottiin biologian kirjassa

Muistan, kuinka kuudennella luokalla jännitys tiivistyi luokassamme, kun luokkahuoneen kellon viisari värähti paikoilleen biologian tunnin alkamisen merkiksi. Kaikki tiesivät, että olimme edenneet biologian kirjassa siihen kohtaan, jossa alettiin käsitellä murrosikää ja seksiä. Opettaja istui työpöytänsä takana, selasi muistiinpanojaan ja totesi sitten vaivaantuneesti: ”Jos te luette kotona nämä sivut ja teette kotitehtäväksi nuo tehtävät.” Hiljaisuus. Ei muuta. Loppu hyvin, kaikki hyvin?
Muistan, kuinka 12-vuotiaan mieleni valtasi hämmennys. Yksin kotonako tätä uutta asiaa pitää pohtia? Nyt 24-vuotiaana olen tilanteesta edelleen hämmentynyt. Jos luotettava aikuinen ei pysty puhumaan seksistä avoimesti tuttujen oppilaidensa kanssa, miten oppilaatkaan osaisivat suhtautua seksiin luontevasti, ilman häpeää?
 

2. Kun ”siitä” kerrottiin asioiden ”oikeilla nimillä”

Eräs ystäväni taas koki astetta rohkeamman seksuaalikasvatustunnin. Terveystiedon tunnin aluksi topakka opettaja töräytti luokan edessä oppilailleen:
”Tänään puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä! Tässä on mies, tässä on nainen ja ne tekee näin!”
Samalla hän otti oikeaan käteensä tussin, vasempaan käteensä teippirullan, ja alkoi nitkuttaa tussia teippirullan läpi rytmikkäästi edestakaisin. 

Niin että mihin se tussi ja teippirulla liittyi? Mikä mies ja mikä nainen?? Mitä ne siis teki??? Niin monta kysymystä, niin vähän vastauksia.
 

3. Missä moninaisuus?

Yläasteella ja lukiossa seurustelua ja seksiä käsiteltiin kyllä jonkin verran terveystiedon tunneilla, mutta se oli kovin cis-heteronormatiivista. Homoseksuaalisuudesta taidettiin mainita terveystiedon kirjassa sivulauseessa, että on MYÖS olemassa ihmisiä, jotka tykkäävät samasta sukupuolesta ja heitä kutsutaan homoiksi tai lesboiksi. Normatiivisuus on juuri tätä: kerrotaan esimerkiksi pääasiassa heteroseksuaalisuudesta olettaen, että kaikki kirjan lukijatkin ovat heteroita, jotka eivät tarvitse tietoa erilaisista seksuaalisista suuntautumisista. Homous mainitaan ainoastaan sivulauseessa oletuksella, että asia ei koske ketään. Opetuksen oletus oli myös, että kaikki ihmiset ovat cis-sukupuolisia: esimerkiksi transsukupuolisuutta tai sukupuoli-ilmaisun moninaisuutta ei käsitelty lainkaan.

Kuitenkin niin sukupuoli- kuin seksuaali-identiteettejäkin on monia. On ehdottoman väärin, että monen terveystiedon tunneilla istuneen nuoren identiteetti on sivuutettu kokonaan samalla, kun on saattanut joutua kiusaamisen uhriksi koulun käytävillä. Kaikki ansaitsevat tietää, että cis-sukupuolisuus tai heteroseksuaalisuus eivät ole ainoita oikeita tapoja olla ja elää maailmassa. Jokaisen ihmisen sukupuoli- ja seksuaali-identiteetti on uniikki ja hyvä sellaisenaan. 
 

4. Missä nautinto? 

Seksistä puhuttiin lähinnä raskaudenehkäisyn ja tautien ehkäisyn näkökulmasta. Käytä kortsua, niin ei iske klamydia tai hiv. Kun alat seurustella, syö ehkäisypillereitä, niin et tule raskaaksi. 

Nämä ovat ehdottoman tärkeitä asioita käsitellä, kyllä. Kuitenkin esimerkiksi hormonaalisen ehkäisyn tuputtaminen oletusehkäisynä parisuhteessa on epäreilua, sillä kondomi on myös varsin kelpo ehkäisyväline. Monille hormonaalinen ehkäisy ei sovi, mutta he saattavat kituuttaa väärällä ehkäisykeinolla pitkään, sillä oletus hormonaalisesta ehkäisystä ainoana ehkäisykeinona parisuhteessa istuu tiukassa.

Lisäksi jos seksistä puhutaan vain uhkien kautta, siitä jää helposti kolkko ja suorituskeskeinen kuva. Seksistä olisi hyvä puhua myös nautinnon kautta! Mikä seksissä on kivaa? Miltä seksin pitäisi tuntua? (Vastaus: hyvältä!) Millaisia erilaisia tapoja on harrastaa seksiä? Mitä hyvää seksi antaa ihmisen elämään? On myös hyvä kertoa itsetyydytyksestä nuorille esimerkiksi kertomalla, että se on hyvä tapa tutustua omaan kehoon ja siihen, mistä tykkää ja mistä ei tykkää. 

 

5. Missä suostumus?

Muistan, että 2000-luvun alun peruskoulussa suostumusta on käsitelty… ei mitenkään. Yläasteen terveystiedon kirjan lopussa taisi olla maininta siitä, mitä raiskaus tarkoittaa, jonka perässä luki litania syyllistystä naisten alkoholin käytöstä. Olen lukenut teini-ikäisenä ehkä Demi-lehdestä, että seksiin tai mihinkään seksuaaliseen tekoon ei tarvitse suostua, jos ei itse halua sitä. Ja että seksuaalinen väkivalta ei ole koskaan uhrin vika. Olisivatpa aikuiset 2000-luvun alussa lukeneet Demiä! 

Nuorten kanssa on hyvä keskustella siitä, mitä suostumus seksiin tarkoittaa, ja että miten suostumusta voi kysyä toiselta ihmiseltä. On myös tärkeää keskustella siitä, minkälaista vahinkoa omien tai toisen rajojen ylittäminen todennäköisesti aiheuttaa. On hyvä tehdä kaikille selväksi se, että jos toinen ei vastaa seksuaalisiin ehdotuksiin selkeän myöntävästi tai jos on epävarma toisen suostumuksesta, ei koskettelua tai seksiä pidä jatkaa.
 

Kirjoittaja on Hurman päätoimittaja.


Teksti: Emilia Toivanen

Katso myös

Onko seksipositiivisuus aina positiivista?

Seksipositiivisuudesta on tullut kaikkien huulilla oleva polttava muotisana, jonka nimeen vannotaan fanaattisesti sen suuremmin käsitteeseen perehtymättä tai sitä kyseenalaistamatta ja purkamatta. Tässä blogikirjoituksessa Emmi Rantanen tarttuu käsitteeseen kriittisestä näkökulmasta: mistä se on peräisin, miten se heijastaa aikamme sosiaalista maailmaa ja kuinka se muokkaa käsitystämme seksistä?


Orgasmikuilu ja mystinen klitoris

Tuoreimman FINSEX-tutkimuksen mukaan vain 46 prosenttia naisista ilmoittaa saavansa useimmiten orgasmin yhdynnässä. Miehillä vastaava osuus on 93 prosenttia. Mistä orgasmikuilu johtuu? Entä miten klitoris liittyy siihen?


Seksuaalikasvatus on kokonaisvaltaista, mutta riittämätöntä

Heteronormatiivinen seksuaalikasvatus ei huomioi moninaisia seksinharrastamistapoja tai niiltä suojautumista.


Mr. Gay Finland 2019 haluaa yhdenvertaisuutta kouluihin

Mr. Gay Finlandiksi kruunattiin vastikään 23-vuotias kieltenopettajaopiskelija Konsta Nupponen. Hän haluaa edistää sateenkaarinuorten asemaa koulumaailmassa. 


Ei-toivottu raskaus paljasti seksuaalisen vapauteni rajat

Parisuhteen ulkopuolisesta seksistä voi tulla raskaaksi siinä missä parisuhdeseksistäkin. Abortin tekeminen tuntuu kuitenkin olevan sosiaalisesti hyväksyttävämpää, kun kuvioissa on pysyvä kumppani. Sinkun abortti on kuin ”huonon naisen” merkki, vaikka naisilla pitäisi olla oikeus vapaaseen seksielämään siinä missä miehilläkin. Se, että on tehnyt abortin, ei kerro ihmisestä mitään.