5 faktaa pojista ja kehonkuvasta
Usein puhutaan siitä, miten media vaikuttaa tyttöjen ja naisten kehonkuvaan. Pojat ja miehetkään eivät ole ulkopuolisille ihanteille immuuneja. Miten media muokkaa poikien käsityksiä unelma vartalosta?
- Alastomien miesten määrä mainoksissa on tasaisesti kasvanut 1980-luvulta lähtien.
- Suosittujen lasten aktionhahmojen vartalonmittasuhteen ylittävät jopa suurimpien kehonrakentajien mitat.
- 18 % pojista on erittäin huolestuneita painostaan ja fyysisestä olemuksestaan.
- Jo 6-8-vuotiaista pojista 33–35% kertoo, että ideaali vartalo olisi laihempi kuin nykyinen.
- Ideaalit kehonkuvat vaihtelevat eri kulttuurien ja aikakausien välillä, mutta niille on ainakin yksi yhteinen tekijä: harva oikeasti täyttää nuo ideaaliraamit.
Kehonkuva muotoutuu jo varhaisessa lapsuudessa. Muodostuvaan kuvaan vaikuttavat perhe ja kulttuuri, mutta myös medialla on keskeinen rooli. On tutkittu, että juuri media on suuri riskitekijä kehollisen tyytymättömyyden muodostumiseen. Usein poikia rohkaistaan olemaan reippaita ja fyysinen vahvuus nähdään osana miehisyyttä. Kun samalla tunteista puhuminen koetaan usein epämiehekkäänä, poikien kielteiset tuntemukset omasta kehosta jäävät usein huomaamatta.
